Ez a cikk eredetileg a Kreatív szeptemberi, nyomtatott számában jelent meg.
A díjakra inkább lépcsőfokokként tekintő Hinora Bálint vezetése alatt a Positive Adamsky éppen a következő nagy lépést teszi hozzá eddigi útjához: a nemzetközi piacokon való jelenlétüket szeretnék megerősíteni a következő években.
Nehezen emel ki egy-egy projektet az ügynökség életéből Hinora Bálint ügyvezető igazgató, de nagyon szerette az egyébként a cégcsoporthoz később csatlakozott Adamsky által újragondolt tévémaci sztoriját, ami egy jogvitát vitt filmre: a királyi televízió és a Music Television közötti, az MTV névhasználatot érintő vitára úgy reagáltak, hogy bemutatták, milyen életet élne a tévémaci a Music Television képernyőjén. Nyert is jó pár díjat a dzsigolóvá avanzsált, a nőket és a zenét szerető figura megformálása.
Bár Hinora Bálint szerint a díjak inkább lépcsőfokokat jelölnek, az irányt, a végső ítéletet aztán úgyis az ügyfél, meg persze az éves listák mondják ki mindenki felett. Izgalmas a Nádudvarinak készült legújabb kampányuk is, amit az egész csapat nagyon szeretett: Dopeman 1990-es évekbeli slágerét dolgozták fel, így született meg a „Virítsd a lóvét” sorból a „Pirítsd a kolbászt” strófa, és mellette egy remek reklámvideó.
De a közelmúltban ők vezényelték le a Netpincér Foodpandává válását is.
A névváltoztatásban nekik is van tapasztalatuk: a vállalkozás a családi nevükön indult el. „Az ügynökséget a bátyám, Hinora Ferenc alapította, aki ma már a Magyar Marketing Szövetség elnöke, a Marketing Summit szervezője. Négy év korkülönbség van közöttünk, ő a Szegedi József Attila Tudományegyetem kommunikációs szakára járt, én meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog és Államtudományi Karára” – meséli Hinora Bálint. Az, hogy ők ketten reklámügynökséget építsenek, nem tudatos döntés eredménye, kellett is pár év, mire elhitték, hogy nekik ez sikerülhet.
Hinora Ferenc volt az, aki autósmagazinokkal foglalkozó kiadóknál dolgozott hirdetésszervezőként, és meglátta a kapcsolódási pontokat, miként lehet az autós cégeknek médiatervezési és -foglalási, valamint grafikai szolgáltatást eladni. A 2001-ben alapított vállalkozásba aztán két évvel később került be Bálint, de vele együtt is csupán hárman-négyen dolgoztak a cégnél akkor.
Azt, hogy aztán a portfólió jócskán bővüljön, már a kényszer szülte: a 2008-as válsággal 60-70 ezerre csökkent a piacra dobott új autók száma, totálisan bedőlt a piac, és azok az autókereskedések, importőrök, akik korábban kemény összegeket költöttek marketingre, jelentősen visszafogták a költéseiket.
Az első tíz évük, 2001 és 2010 között a kkv-król szólt, a 2010 és 2020 közötti évtizedünk a multiszegmensről, a 2020-tól kezdődő időszakot pedig a nemzetközi terjeszkedés évtizedének szánják.
„A növekedésünknek két titka van: az egyik, hogy brandet tudtunk váltani, és életre hívtuk a Positive Adamskyt, amivel teljesen más lett a márkaasszociáció, másképp kezdtek ránk tekinteni. A másik titok pedig az akvizíciókban rejlik, hogy elkezdtünk felvásárolni kisebb ügynökségeket, és ezáltal olyan szervezetet tudtunk összehozni, illetve változatos ügyfélállományt, ügyfélportfóliót kialakítani, ami szintén egy komoly növekedést adott a számunkra.
Ezáltal tudtuk a tavalyi évet hárommilliárd forint feletti árbevétellel zárni úgy, hogy 2021-ben ez 2,3 milliárd forint volt” – mondja. Tehát a koronavírus-járványt követően is komoly növekedésen ment keresztül a ma már több mint százfős cég, ráadásul az idei év első féléve ismét bizalomra ad okot: úgy látja, tudják tartani a számokat.
Minden kezdet
Nem titkolja, hogy nehéz volt az építkezés eleje: „mint a cég első emberei, töméntelen mennyiségű előadást, workshopot tartottunk, folyamatosan tárgyalni jártunk, hoztuk be az új ügyfeleket, és tégláról téglára építettük az ügynökséget. Mi voltunk igazából a legfőbb salesek, szakemberek, projektmenedzserek.” Ekkor még vastagon mikromenedzselni kellett, ráadásul nem voltak még olyan szakembereik, mint most. Ahogy azonban bejöttek az egyes ügyfélmegbízások, minden forrást visszaforgattak az ügynökségbe, megerősítették a szervezetet, az infrastruktúrát, és ez meghozta az eredményét.
„Szó szerint felküzdöttük magunkat a legmagasabb szintre mindenféle kapcsolati tőke nélkül, holott nem volt kitől tanulnunk ezen a téren. A szüleink nem a versenyszférában, hanem az államigazgatásban dolgoztak, édesanyánk dietetikus, édesapánk agrármérnök.”
2005-ig azonban inkább a saját egzisztenciájuk megalapítása volt a cél: nagy szó volt, hogy míg a többiek egyetemre jártak, ők a vizsgák mellett építették a céget, pénzt kerestek. Akkor hitte el a testvérpár, hogy van helyük a piacon, amikor már több százmilliós árbevételt tudtak felmutatni.
Természetesen, mint minden egyes testvér esetében, köztük is voltak viták, ami abból is fakad, hogy más-más karakterek, ugyanakkor az az előnyük is, hogy kiegészítik egymást. A problémákra pedig megoldást jelentett, hogy a szerepeket szétosztották. Hinora Ferenc kreatív ember, Bálintnak pedig a jogászi vénával a rendszerszemlélet, a gyakorlatorientált vezetés az erőssége.
2010-ben már ezek felismerésével a feladatokat is tudatosan osztották fel: Ferenc a szakmai kapcsolatait kezdte el felépíteni, amelynek eredményeként 2013-ban ő lett a Magyar Marketing Szövetség elnöke. „Ez a szövetség tíz legsikeresebb éve, ráadásul az, hogy a cég vezetését teljesen rám bízta, hatalmas bizalmat jelent. Én eközben pedig száz százalékban az ügynökség építésére koncentráltam” – avat be a részletekbe az ügyvezető igazgató. Sikerült tulajdonostársakat is behozni az ügynökségbe. Nagy Márton 2014-ben csatlakozott hozzájuk, aki kifejezetten nemzetközi kompetenciákat hozott a cég életébe.
Változó ügyfélkör
A fejlődéssel elkezdett változni az ügyfélkör is, például az Euronics műszaki áruházlánc digitális ügynöksége lettek, amit annak tudnak be, hogy korán elkezdtek a social médiával, weblapfejlesztéssel foglalkozni, tehát igen jó digitális kompetenciákkal indultak. A 2010-es évek közepén a pharma szektorból is jelentős források érkeztek hozzájuk: voltak olyan ügyfeleik, akik éves szinten több százmillió forintot költöttek el náluk. Ezzel párhuzamosan azok az ügynökségek, akiket felvásároltak, más utat jártak be. Például az Adamsky az első pillanattól multicégekkel dolgozott, 2014-ben ők lettek a Pepsi-csoport ügynöksége, de FMCG-márkák szempontjából is meghatározóak voltak.
„Ezért is volt jelentős lépés, amikor sikerült összepakolni a mi világunkat az Adamsky világával, amiből egy erős tudásállomány és széles ügyfélportfólió rajzolódott ki, ami egyből egy másik polcra helyezett minket”
– büszkélkedik Hinora Bálint. Azt is megtudjuk tőle, hogy a jövőjük sokkal kiforrottabb, mint a múltjuk, amit annak köszönhetnek, hogy megtanulták, hogyan kell cégeket vezetni, és ezt most már a nemzetközi piacokon is szeretnék kamatoztatni.
4600 reklámügynökség
„Magyarországon a társas vállalkozások között nagyjából 4600 reklámügynökség található, de csak két százalékuk esetében haladja meg az árbevétel a százmillió forintot, ami azt jelenti, hogy a mi piacunk egy nagyon szétaprózódott piac, sok pici ügynökséggel” – mondja, majd hozzáteszi, mindössze 50 olyan létezik, ami egymilliárd forint feletti árbevételt tud felmutatni.
„Viszont ebben az árkategóriában, amiben mi is mozgunk, roppant erős a verseny, a piac mérete nem nő, sőt, az állami szerepvállalás növekedéséből fakadóan valamennyit csökken is. Tehát mi egymástól vesszük el az ügyfeleket, a bizniszeket, ezért a Top 50-ben lévők rá vannak kényszerülve arra, hogy kilépjenek a nemzetközi piacokra is. Rájöttünk, hogy csak a magyar piacból élni zsákutcába vezet, és persze ez nem csak a mi víziónk. Viszont kilépni magyar ügynökségként a nemzetközi piacra, ez legalább akkora építkezést jelent, mint amit az elmúlt húsz évben végrehajtottunk, csak most már megvan hozzá a tőkénk, a tapasztalatunk.”
Mindebben segíti őket, hogy számos régiós tendert nyertek már. Van olyan ügyfelük, akit kelet-közép-európai szinten látnak el munkájukkal, legutóbb pedig elnyertek egy 16 országos kreatív tendert is reklámfilmforgatásokkal, de végeznek már most is több országra kiterjedő social menedzsmentet, digitális feladatokat. Most építik ehhez a nemzetközi piaci megerősödéshez a networköt, amivel egy különálló csapat foglalkozik. Kacsingatnak a német, az arab és az amerikai piac felé is, és ugyan Budapest brandje elég jó, az számukra is kérdés, hogy egy budapesti ügynökség képes-e a tervek megvalósítására, így eszükbe jutott már egy bécsi vagy éppen zürichi telephely ötlete is. Az viszont mindenképpen pozitívum, hogy a hazai kreatívipar nincs elmaradva a nemzetközitől: „abszolút fel tudjuk venni a versenyt más országok marketingeseivel” – mondja Hinora Bálint.
Persze mindig van belső munka is, Hinora Bálint pedig akkor sem hallgat, ha a gyengeségekről kérdezzük. „A munkáltatói márkaépítésünkben még fejlődnünk kell, fontos cél, hogy ne vállalkozás legyünk, hanem egy vállalat. Hogy olyan vállalati kultúrát alakítsunk ki, ami a kollégákat maximálisan támogatja, amin keresztül a megfelelő minőséget biztosítani tudjuk” – mondja Hinora Bálint, aki az erősségekről is szívesen mesél: „a stratégiaépítésben jóval erősebbek vagyunk, mint a konkurencia”.
A legfontosabb értéküknek a sokszínűséget, az őszinteséget és a mérvadó jelenlétet tartja. „Nagyon sok különböző gondolkodású munkatárs dolgozik náluk, akik szabadon vállalhatják véleményüket. Olyan szélsőségeket tudunk egy közösségen belül tartani, akik a privát életben teljesen mást gondolnak, mégis kiváló minőségben dolgoznak együtt, és ez az ügyfélportfólióban is visszaköszön. Kevés olyan ügynökség van, aki ennyi iparágban van jelen. Az őszinteség is fontos, szeret magán nevetni az ügynökség, nálunk tényleg nagyon sok a laza arc, talán én vagyok a legkonzervatívabb. De ugyanígy fontos, hogy mérvadók legyünk, hogy társadalmi ügyek mellé álljunk, amit a Magyar Marketing Szövetség munkájának támogatásán keresztül meg is teszünk.”
A PR felemelkedése
A 2018-ban indult akvizíciókkal aztán kialakult az ügynökség mai struktúrája. Összesen négy teamből áll össze a 2019-ben létrejött Positive Adamsky brand, ahol a legnagyobb az integrált ügynökség, ami az ATL- és BTL-kampányok helye, itt vannak a saját grafikusok, a stratégák, a filmes és copywritercsapat, és mindez a Positive Adamsky kétharmadát alkotja. „Komoly munkaszervezést igényelnek az itteni folyamatok, például a művészemberek munkájának az összehangolása, a grafikusok heti rendszerességgel több száz feladaton dolgoznak igen szoros határidőkkel.”
A digital and social tagügynökség szervezi a social media jelenlétet, amiben roppant tehetségesek, a töméntelen havidíjas megbízás üzleti eredményekben is mérhető. De egyébként idetartozik a webfejlesztésekért felelős csapat, a digitális médiafoglalás vagy a Google-költések is. Brutális növekedésen megy keresztül a harmadik szegmens, a PR-tevékenységük, aminek keretében teljes körű sajtó- és influenszerkommunikációt végeznek, és számtalan különálló projektet is visznek. Természetesen minden csapat összedolgozik egy-egy integrált megbízásnál, az iparágra specializált health&care team azonban megtartott magának jócskán az önállóságból. Tagjai a szegedi központban tematikus ügynökségi feladatokat ellátva az egészségügy, az állatgyógyászat és a magánklinikák területén jelentősek. A nagyjából 100 fős cégnél 120 ügyfél van, éves árbevételük legutóbb 3 milliárd forint volt. A legutóbbi Apex Toplistán 8. helyet szereztek.