Képregényes kampány készült a gyulladásos bélbetegségekkel kapcsolatos tabuk ledöntésére

Képregényes kampány készült a gyulladásos bélbetegségekkel kapcsolatos tabuk ledöntésére

A gyulladásos bélbetegségek (IBD) Magyarországon is több tízezer ember életét nehezítik meg. A témára egy tabudöntögető kampánnyal hívta fel a figyelmet a Bristol Myers Squibb gyógyszercég és a Magyarországi Crohn-Colitises Betegek Egyesülete, amelyet a Positive Adamsky készített.

Az immunrendszer egyensúlyának felborulása által okozott gyulladásos gyomor- és bélrendszeri betegségek (inflammatory bowel disease, IBD) – mint például a colitis ulcerosa és a Crohn-betegség –bármely életkorban jelentkezhetnek, ám megfelelő terápiával hosszabb távú nyugalmi periódusok érhetőek el. A legjellemzőbb tünet – a gyakori hasmenés – azonban sokak számára még mindig tabutéma, és talán épp szégyenérzetük miatt nem mernek róla beszélni.

A kampány az IBD-vel kapcsolatos tévhitek eloszlatására törekszik, valós betegtörténeteken alapulva, humorral fűszerezve, rámutatva arra, hogy a kezelés mellett teljes élet élhető vele.

Ne húzd le az idődet a wc-n!

Egy IBD-s beteg megfelelő kezelés nélkül napi 8-10 alkalommal rohan hasmenéssel vécére, ami összességében napi két órányi, évente pedig 28 nap elvesztegetett időt jelent. A valós betegtörténeteket fikcióval vegyítő képregények azt mutatják be, hogy az optimális terápia megtalálása után milyen hasznos tevékenységekre lehet fordítani ezt az időt.

A wc-n ülő szólista ugyanis nem hallatszik a kóruspróbán, a mellékhelyiségek térképét figyelő túrázó késve éri be barátait az erdőben, és a koncert sem igazán élvezetes, ha a lakás legkisebb helyiségéből streamelik. A képregényekben olyan szereplő is akad, aki mindent nyitó vécékártyát tervez, hogy megelőzze a kellemetlen baleseteket, és megjelenik a szintén IBD-ben szenvedő Darwin, értékes kutatási időről lemaradva. A történeteknek azonban tanulságaik is vannak, olyan üzenetek, amelyekkel a szereplők betegtársaiknak üzennek. Őket többek közt arra biztatják, hogy ne söpörjék a problémáikat a szőnyeg alá, inkább forduljanak orvoshoz, hiszen megfelelő kezeléssel az IBD-vel teljes élet élhető.

„A képregényes világhoz az alapkoncepciót az adta, hogy ilyen betegségben gyakorlatilag bárki szenvedhet a szuperhőstől a híres tudóson át a nagymamáig. Viszont szerettük volna, ha megfelelő humorral, szabadon kezelve mutathatjuk meg, hogy vannak már gyógymódok, és abszolút nem szégyen például munkahelyen bevallani, ha valakinek IBD-je van. Sőt! Itt jött a képbe az általam nagyon kedvelt Nyugat+Zombikat megalkotó kollégám, Csepella Olivér, akivel karöltve hoztuk létre a kiállításon is látható rövid képregényeket, amelyek sztorijait főként létező emberek adták. A végeredmény egy egyedi grafikai világú kis képzőművészeti mű, amely egyszerre figyelemfelkeltő, őszinte, vicces, és emberközeli” – mondta Vitáris Iván, a kampány kreatív tanácsadója.

A kiállítás május 26-29. között a Budapesti Árkád bevásárlóközpontban debütált, június 10-12. között az Árkád Szegedben, június 24-26. között pedig a Fórum Debrecenben volt megtekinthető. Ezzel párhuzamosan, az IBD Világnapjához (május 19.) kapcsolódva számos sajtómegjelenés hívta fel a figyelmet a betegségre.

Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a positive.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
további információ
Elfogadom
Nem fogadom el