Mindannyian mesélünk magunkról, azonban a legsikeresebb márkák, vezetők és véleményvezérek bizonyos szempontból pont fordítva kommunikálnak, mint az átlag. Legtöbben először a MIT kérdésre adunk választ, ezután következik a HOGYAN – kevesen tudják azonban, hogy a siker a MIÉRTtel kezdődik, hiszen ha egy szervezet ismeri a mozgatórugóját, a leendő és meglévő kollégák azonnal tudnak a célokkal azonosulni.
A Why Mining a nagysikerű motivációs tréner és TED-előadó Simon Sinek „arany kör” modelljének és Arisztotelész retorikai háromszögének ötvözetén alapszik. A Why Mining egy workshopból áll, amelyen a csapatod vesz részt. Itt a munkatársak olyan történeteket mesélnek, ami valahogyan kapcsolódnak a márkádhoz, cégedhez, a belső kultúrához. Az egyes történetekből leszűrjük azt, hogy mi történt pontosan és annak milyen hatása volt. A történeket elemzéséből kirajzolódik a márka MIÉRTje.
Ha már tudjuk mi mozgatja a belső kultúrát, a megfelelő toborzási és belső kommunikációs üzenetek megalkotásához és a stratégiai eszközök meghatározásához az EVP* flow stratégiafejlesztési modellt használjuk, amely az üzleti célok, a piaci feltételek és az aktuális belső környezet, valamint a felmért képességek és motivációk mentén fogalmaz meg a cselekvési terveket.
*Employer Value Proposition, azaz munkáltatói értékígéret
Mivel az emberek kultúrákért, nem pedig vállalatokért dolgoznak, a munkáltatóról alkotott képük kiemelkedően fontos.
Mind a toborzók, mind a jelöltek a vállalati kultúrát említik a munkáltatóválasztás egyik legfontosabb meghatározó tényezőjeként. A jelöltek aktívan kutatják a vállalatok kultúráját, hogy megértsék, illenek-e hozzájuk. Ha a jelöltek pozitív munkavállalói és jelölttapasztalatokkal találkoznak, ha az üzenet képes emocionálisan kapcsolatot teremteni, nagyobb bizalommal nyújtják be önéletrajzukat és tesznek lépéseket a karrierjüket illetően.
Azokkal tudunk azonosulni, akik hasonlóan működnek, mint mi, ezért vonzóak vagyunk számukra. Ebben segíthet az EVP flow keretrendszer. Ha ezt veszed alapul, hatékonyabban tudsz majd toborozni, önazonosabb belső kommunikációs üzeneteket tudsz majd megfogalmazni, jobb szövegeket írhatsz a honlapodra, de akár még az is hamarabb kiderülhet, ha egy adott alvállalkozóval érdemes-e együtt dolgoznod – egyszóval szilárd alapra helyeződik a vállalati kultúrád és annak kommunikációja.